Nem sikerül átterelni a kisebb kereskedőkhöz a forgalmat a vasárnapi zárva tartás előírásával, a nyáron az idegenforgalmi központoknál viszont biztosan jelentős kiesést szenvedett el a költségvetés. Több ezer munkahely szűnt meg, a hipermarketek pedig akár jól is járhattak.

Piacot akart elvenni a kormány a multiktól, ezért vezette be – az élelmiszerlánc-felügyeleti díj megemelése és a veszteség “betiltása” után – a vasárnapi nyitva tartás tilalmát, de az a szándéka, hogy mindezzel átterelje a forgalmat a piac kisebb szereplői felé, nem valósult meg – osztotta meg véleményét Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára az 53. közgazdász vándorgyűlésen Miskolcon.

Kik jártak jól és kik jártak rosszul?

Vannak olyan nagy piaci szereplők, amely kifejezetten jól jártak a vasárnapi zárva tartással, hiszen egy sor extra költségtől mentesülnek, miközben a forgalom nem csökkent, inkább átterelődött a hét más napjaira. Vámos szerint egyfajta karácsony-effektusról van szó, vagyis a vevőknek, ha már hosszú sorbanállást kell vállalniuk, inkább olyan helyekre – konkrétan a hipermarketekbe – mennek vásárolni, ahol egy helyen mindent meg tudnak vásárolni. Mindeközben a plázákban, bevásárlóközpontokban működő nagyjából tízezer magyar kisebb üzlet a vesztesek közé került, ezek teljesen bukták a vasárnapi forgalmat.

A költségvetés biztosan bukott a vasárnapi záráson

Míg a piaci szereplők hivatalosan egyelőre óvatosan nyilatkoznak arról, hogy okozott-e érdemi forgalomcsökkenést a vasárnapi nyitva tartás tilalma, Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója úgy véli, hogy az júliusban és augusztusban az idegenforgalmi központok környékén összességében 50-100 milliárd forint kieséssel járt a költségvetés számára. A kutatások szerint alaposan átrendezte a vásárlási szokásokat a vasárnapi zárva tartás: leginkább a csütörtöki forgalom növekedett, ilyen szempontból ez a nap lett az új vasárnap, de a hétfő, a kedd és a péntek is erősebbé vált, miközben a szombat súlya csökkent.

Hogyan vásárolunk most?

A teljes piacon a forgalom 12 százaléka hétfőn, 14 százaléka kedden, 15 százaléka szerdán, 18 százaléka csütörtökön, 19 százaléka pénteken, 21 százaléka pedig szombaton zajlik le. A csütörtök súlya a diszkontokban a legnagyobb (20 százalék az egy évvel korábban mért 15 százalékkal szemben), ami meghaladja a péntek (18 százalék) és alig marad el a szombat (21 százalék) értékétől. A hipermarketeknél szintén a szombat a legforgalmasabb, 24 százalékos részesedéssel.

 

MEGOSZTÁS